รูปแบบการจัดการองค์กรโดยใช้สารสนเทศผ่านการจัดการความรู้ Organization Management models by Information Application with Knowledge Management

Patinya , Burin Thammueang , Rujjanapan

Abstract


งานวิจัยมีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษารูปแบบการจัดการองค์กรโดยใช้สารสนเทศผ่านการจัดการความรู้ และเพื่อศึกษาความพึงพอใจต่อการใช้งานระบบสารสนเทศที่พัฒนาขึ้นตามรูปแบบการจัดการองค์กร มีกลุ่มตัวอย่างคือประชากรทั้งหมดแบ่งได้เป็น 2 กลุ่มประกอบด้วย ผู้บริหาร อาจารย์ ผู้สอน บุคลากร จำนวน 30 คนและกลุ่มนิสิต จำนวน 300 คน วิธีดำเนินการ คือ บูรณาการการบริหารจัดการองค์กรด้วยกระบวนการพีโอเอสดีซี เพื่อพัฒนาระบบสารสนเทศ ใช้การจัดการความรู้ และพัฒนาระบบสารสนเทศผ่านโมเดลเอ็ดดี้ แล้วได้ระบบสารสนเทศ 3 ระบบ คือ ระบบเว็บไซต์และเนื้อหาสารสนเทศของหน่วยงาน ระบบรายงานผลการเรียนสำหรับนักศึกษา และระบบประเมินการเรียนการสอน แล้วประเมินผลลัพธ์จากการใช้รูปแบบการจัดการองค์กร ด้วยแบบประเมินความพึอพอใจผู้ใช้ ที่มีคำตอบเป็นมาตราวัดแบบลิเคิร์ทสเกล พบว่า การประเมินความพึงพอใจต่อระบบเว็บไซต์ อยู่ในระดับมาก ( =3.66, S.D.=0.74) การประเมินความพึงพอใจต่อระบบรายงานผลการเรียน อยู่ในระดับมาก ( =3.23, S.D.=1.01) และการประเมินความพึงพอใจต่อระบบประเมินการเรียนการสอน อยู่ในระดับมาก ( =3.90, S.D.=0.67) สรุปได้ว่ารูปแบบการจัดการองค์กรนี้สามารถตอบสนองความพึงพอใจต่อผู้ใช้งานสารสนเทศได้

The objectives of this research were to develop models of organization management by information using with knowledge management and to study the satisfaction on the developed information systems which applied to the organization management process. The data sampling was divided into 2 groups, consisting of 30 employees and 300 students. The methodology was the integration of management with the POSDC process to develop information systems using knowledge management and develop information systems through ADDIE model and got three information systems consisted of website and content management system, grade report system and teaching evaluation system. Likert scale for rating questionnaire was used to collect and evaluate system performance by user’s satisfaction. The evaluation result of website's satisfaction was high (a mean of 3.66 and standard deviation of 0.74). The evaluation result of grade report system’s satisfaction was high (a mean of 3.23 and standard deviation of 1.01). The evaluation result of teaching evaluation’s satisfaction was also high (a mean of 3.90 and standard deviation of 0.67). It could be concluded that the organization management models satisfied the information users.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.