การประเมินหลักสูตร กดต. ศูนย์ฝึกอบรมตำรวจภูธรภาค 5 evaluation Course provided of Kordortor at Training Center of Provincial Police Region 5.

Pol.Lt.Col. Sombat Kampala

Abstract


การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประเมินผลการดำเนินงานตามหลักสูตร กดต. และเพื่อศึกษาข้อมูลแนวทางในการพัฒนาปรับปรุงการดำเนินงานตามหลักสูตร กดต. ศูนย์ฝึกอบรมตำรวจภูธรภาค 5 ผู้วิจัยได้ใช้รูปแบบการประเมิน CIPP (CIPP Model) เป็นแนวทางในการประเมินหลักสูตร กดต. ศูนย์ฝึกอบรมตำรวจภูธรภาค 5 ตามความคิดเห็นของอาจารย์ และผู้เข้ารับการฝึกอบรมหลักสูตร กดต. ประกอบด้วย 1) บริบท (Context) ได้แก่ ด้านวัตถุประสงค์ของหลักสูตร ด้านโครงสร้างหลักสูตร และด้านเนื้อหารายวิชาของหลักสูตร 2) ปัจจัยเบื้องต้น (Input) ได้แก่ ด้านคุณลักษณะของอาจารย์ ด้านคุณลักษณะของผู้เข้ารับการฝึกอบรม ด้านอุปกรณ์และสื่อการเรียนการสอน และด้านอาคารสถานที่ 3) กระบวนการ (Process) ได้แก่ ด้านกระบวนการเรียนการสอน ด้านการวัดและการประเมินผล และด้านการบริหารหลักสูตร และ 4) ผลผลิต (Product) ได้แก่ ด้านประสิทธิภาพของผู้เข้ารับการฝึกอบรม

The objectives of this study were to evaluate the curriculum of Kordortor, name of Course and study the guidelines to improve the conduct of Kordortor. Course provided at Training Center of Provincial Police Region 5. CIPP model was used as an evaluation frame. The collected data were analyzed the data according to the instructors, and trainees’ opinions consisting of 1) context:  course objectives, curriculum structure and content 2) input: instructors and trainees’ characteristics, equipment and teaching materials, and buildings and facilities 3) process: teaching and learning process, assessment and evaluation, and curriculum management 4) product: efficiency of the trainees.

The result of the study indicated that the appropriate of the curriculum is at a high level with the means of 4.10. Overall, the factor with the highest mean is the product with the means of 4.19 followed by the context at the means of 4.12, and the process factor with the means of 4.08, respectively.

For the appropriate of the curriculum issue, the study found that the course’s objectives are at the highest level with the means of 4.33 followed by the instructors’ characteristics at the highest level with the means of 4.24 and efficiency of the trainees at a high level with the means of 4.19, respectively.   

 


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.