การบูรณาการพระพุทธศาสนาเพื่อพัฒนาการศึกษา Integrating Buddhism to improve education

Wipawan Pancharat

Abstract


บูรณาการ คือ การนำศาสตร์ต่างๆ ที่มีความสัมพันธ์เกี่ยวข้องกับการผสมผสานกัน เพื่อให้การจัดการเรียนการสอนเกิดประโยชน์สูงสุด การเรียนการสอนแบบบูรณาการจะเน้นองค์รวมของเนื้อหา มากกว่าองค์ความรู้ของแต่ละรายวิชาและเน้นที่การสร้างความรู้ของผู้เรียนมามากกว่าการให้เนื้อหาโดยตัวครู ซึ่งการบูรณาการทางพระพุทธศาสนาเพื่อการศึกษาถือว่าเป็นการสร้างคุณธรรมและจริยธรรมให้ผู้เรียนได้ศึกษา อบรมบ่มจิตใจก่อให้เกิด ศีล สมาธิ และปัญญา ตามหลักพระพุทธศาสนา ถือว่า เป็นศาสตร์แห่งปัญญา หมายถึงความรู้อันบริสุทธิ์ที่เกิดจากจิตของผู้ฝึกปฎิบัติจึงกล่าวได้ว่า ปัญญา คือ รัตนะ และให้แสงสว่างคือความมีสติรอบรู้ ซึ่งความรอบรู้ได้มาจากการศึกษาประสบการณ์ที่ได้ยิน ได้ฟัง ฝึกฝนให้แต่ละสาขาวิชาเกิดความรอบคอบ แก้ปัญหาได้อย่างถูกต้อง และมีเหตุผลมีค่านิยมที่ดีต่อสังคม ตนเอง และครอบครัว วิเคราะห์และแยกแยะความถูกต้องได้ ฉะนั้นการบูรณาการการสอนพระพุทธศาสนากับการพัฒนาการศึกษา จึงเป็นสิ่งที่ผู้บริหาร ครู อาจารย์ ต้องให้ความสำคัญร่วมมือร่วมใจกัน จัดกิจกรรมการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมคุณธรรมและจริยธรรมให้เกิดค่านิยมที่ดีขึ้นเกิดความเสียสละต่อส่วนรวม ส่งเสริมการฝึกสมาธิ พัฒนานวัตกรรม เช่น บันทึกความดีแผนที่ภูมิปัญญาพังงา บูรณาการภูมิปัญญาท้องถิ่น เรื่อง ตุง (ภูมิปัญญาท้องถิ่นล้านนา กับรายวิชาต่างๆ เพื่อสืบสานประเพณีวัฒนธรรมทางพระพุทธศาสนา และยึดหลักการสอนตามรอยพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวฯ เรื่อง ปรัชญาพระราชทานเศรษฐกิจพอเพียง สอนให้พอเพียง พอดี ประมาณตนและมีภูมิคุ้มกันบนความรอบรู้คู่คุณธรรม

 

Integration means putting science in a relationship that involves a mixture of the teaching effect. The integrated teaching will focus on the integration of content more than knowledge of each subject and focused on building knowledge of the students than the content from the teacher whereof  the integrated of religious education is to create constitutes virtue and  ethics  promotion. Educate the people to study the mind beget  precepts, meditation and intelligence  that means  pure knowledge  caused  by self directed instruction. It said that intelligence is precious and lighting that aware of the omniscient consciousness whereof attainments derived from the experience of hearing and listening. Trained for each discipline to solve the problem correctly and logically very good values for yourself your family and in society. The practitioners can analyze and digest the rightness or falsity. The Buddhism integrating teaching and educational development should through administrator executive committee and teachers. They need to focus and unanimous participate in learning activities  for the purpose of virtue and ethics promotion and for the better values. The sacrifice to public encourage the meditation innovation as People Mapping of  PUNG NGA Province integration of local knowledge like worship flag in the Northtern style (TONG   LANNA). Folk wisdom with subjects to continue the tradition of  Buddhism and principles taught by the King footprint  King's philosophy of Sufficiency Economy. Our King tough us about adequacy sufficiency to know one's standing or merits and immunity on knowledge morality including teaching to pay homage  respect to the monks  and seniors. Thai youth instilling moral and ethical to be humble the body, speech and mind as a good citizen.    


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.