การบริหารงานตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงของโรงเรียน ขยายโอกาส อำเภอปาย จังหวัดแม่ฮ่องสอน WORK ADMINISTRATION ACCORDING TO THE PRINCIPIE OF SUFFICIENCY ECONOMY, THE EXTENSION SCHOOLS, PAI DICTRICT, MAE HONG SON PROVINCE
Abstract
บทความการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาการปฏิบัติงานด้านการบริหารงานตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงของโรงเรียนขยายโอกาส อำเภอปาย จังหวัดแม่ฮ่องสอน 2) เพื่อเปรียบเทียบการปฏิบัติงานด้านการบริหารงานตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงของโรงเรียนขยายโอกาส อำเภอปาย จังหวัดแม่ฮ่องสอนจำแนกตาม เพศ อายุทำงาน และระดับการศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ครูผู้สอนในโรงเรียนขยายโอกาส อำเภอปาย จังหวัดแม่ฮ่องสอน จำนวน 86 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test และF-test (One-Way ANOVA) ผลการวิจัยพบว่า 1) การบริหารงานตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงของโรงเรียนขยายโอกาส อำเภอปาย จังหวัดแม่ฮ่องสอน โดยรวมและรายด้าน อยู่ในระดับมากที่สุดทุกด้าน โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ได้แก่ ด้านงานบุคคล ส่วนด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด ได้แก่ ด้านงานวิชาการ 2) ครูผู้สอนในโรงเรียนขยายโอกาส อำเภอปาย จังหวัดแม่ฮ่องสอน ที่มีเพศ อายุการทำงาน และระดับการศึกษาต่างกัน มีปฏิบัติงานด้านการบริหารงานตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงของโรงเรียนขยายโอกาสอำเภอปาย จังหวัดแม่ฮ่องสอน โดยรวมไม่แตกต่างกัน
The objectives of this the paper were 1) to study the organizational administration with emphasis on the principle of sufficiency economy in educational extension schools, Pai district, Mae Hong Son province, 2) to compare organizational administration with emphasis on to the principle of sufficiency economy in educational extension schools, Pai district, Mae Hong Son province compared with their gender, length of work, and educational backgrounds. For data collection, a questionnaire was conducted with 86 teachers working for educational extension schools in Pai district, Mae Hong Son province. The data were statistically analyzed using frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, and F-test (One-Way ANOVA). The research findings were detailed as follows:
1) The educational administration with emphasis on the principle of sufficiency economy in educational extension schools in Pai district, Mae Hong Son province was rated at a highest level in terms of their personnel administration meanwhile their academic administration was rated at a lowest level.
2) The teachers’ organizational administration with emphasis on principle of sufficiency economy in educational extension schools in Pai district, Mae Hong Son province compared with their gender, length of work, and educational backgrounds remained indifferent.
Refbacks
- There are currently no refbacks.