การปรับใช้หลักอิทธิบาท 4 ในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสันป่าตองวิทยาคม จังหวัดเชียงใหม่ AN APPLICATION OF THE FOUR LDDHIPADA FOR THE STUDY OF THE HIGH SCHOOL STUDENTS LEVEL 6 AT SANPATONG WITTAYAKOM SCHOOL, CHIANG MAI PROVINCE

Somporn Intarapapian

Abstract


      วิทยานิพนธ์นี้ มีวัตถุประสงค์ 1. เพื่อศึกษาการปรับใช้หลักอิทธิบาท 4 ในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสันป่าตองวิทยาคม จังหวัดเชียงใหม่ 2. เพื่อศึกษาข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการปรับใช้หลักอิทธิบาท 4 ในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสันป่าตองวิทยาคม จังหวัดเชียงใหม่ ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยหาความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ข้อมูลในรูปของตารางประกอบการบรรยาย

ผลการศึกษาวิจัย พบว่า การปรับใช้หลักอิทธิบาท 4 ในการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสันป่าตองวิทยาคม จังหวัดเชียงใหม่ ในภาพรวมทั้ง 4 ด้าน อยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.93 เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน เรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ดังนี้ ด้านฉันทะ อยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.09 รองลงมา ได้แก่ ด้านวิมังสา อยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.07 ด้านวิริยะ อยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.96 และด้านจิตตะ อยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.61 ตามลำดับ

นักเรียนมีข้อเสนอแนะในการปรับใช้หลักอิทธิบาท 4 ในการเรียน ด้านฉันทะ ความพึงพอใจต่อการศึกษาเล่าเรียนมากที่สุด เมื่อพิจารณาโดยละเอียดแล้ว พบว่า ประเด็นการมีความปรารถนาจะศึกษาเล่าเรียนพอใจและภาคภูมิใจที่ได้เรียนหนังสือมากที่สุด รองลงมาเป็นด้านวิมังสาเตือนตนในการศึกษาเล่าเรียน เมื่อพิจารณาโดยละเอียด พบว่า ประเด็นการศึกษาเล่าเรียนจนกว่าจะสำเร็จมากที่สุด และด้านวิริยะเพียรพยายามในการเรียน เมื่อพิจารณาโดยละเอียด พบว่า มีความเพียรพยายามในการศึกษาเล่าเรียนมากที่สุด ด้านจิตตะ เอาใจฝักใฝ่ต่อการศึกษาเล่าเรียน เมื่อพิจารณาโดยละเอียด พบว่า ประเด็นเกี่ยวกับเอาใจใส่ต่อการศึกษาเล่าเรียนมากที่สุด

    The objectives of this research were: 1) To study the application of the four Iddhipada (basis for success) for the study of the high school students level 6 (grade 12) at Sanpatong Wittayakom School, Chiang Mai province and 2) To study the suggestion about application of the four Iddhipada in the study of the high school students level 6 (grade 12) at Sanpatong Wittayakom School, Chiang Mai province. The data was analyzed by frequency, percentage, mean and standard deviation.

The results were found as follows: The application of the four Iddhipada for the study at the high school students level 6 (grade 12) Sanpatong Wittayakom School, Chiang Mai province was totally analyzed in four aspects at good level (X=3.93). Each aspects was respectively sorted in descending order: Satisfaction (Chanda) was good level at (X=4.09), thoughtfulness (Vimamsa) was good level at (X=4.07), Perseverance (Viriya) was good level at (X=3.96), and Mind control (Citta) was good level.

The students level 6 (grade 12) at Sanpatong Wittayakom School also respectively suggested that they applied aspiration for their study from satisfaction item the most, they had be intended and be proud to study. When considering in detail, find out:If they remind themselves in education, they would succeed in their studying. From the most item about effort to study, they applied effort for studying, at the final they applied thoughtfulness for study from the most paid attention item to study.

 


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.