การวิเคราะห์ต้นทุนผลิตภัณฑ์ของกลุ่มหัตถกรรมจักสานกรงนก บ้านหนองทราย ตำบลคลองแห อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา THE ANALYSIS OF PRODUCT COSTS WICKER WORK BIRDCAGE IN NONGZINE, KLONGHAE DISTRICT, SONGKHLA PROVINCE

Varunee Thamcharoensak

Abstract


   การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ วิเคราะห์ต้นทุนและผลตอบแทนทางการเงินของการผลิตกรงนก ซึ่งเป็นสินค้า OTOP ของกลุ่มหัตถกรรมจักสานกรงนก บ้านหนองทราย ตำบลคลองแห อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา โดยใช้กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นชาวชุมชนบ้านหนองทราย ตำบลคลองแห อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา จำนวน 130 ครัวเรือน ที่ทำการผลิตกรงนกเป็นอาชีพหลักตามโครงการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์และการจัดอภิปรายกลุ่ม เพื่อสรุปผลข้อมูลตัวเลขที่ได้จากการสอบถาม นำมาวิเคราะห์ต้นทุนและผลตอบแทนทางการเงินของการผลิตกรงนก ในประเด็น ต้นทุนการผลิตต่อหน่วย การวิเคราะห์จุดคุ้มทุน กำไรที่แท้จริงที่ได้จากการผลิตต่อเดือนของกรงนกในแต่ละแบบ และวิเคราะห์ลงลึกต่อในประเด็น  มูลค่าปัจจุบันสุทธิของผลตอบแทนจากการลงทุน อัตราส่วนของผลตอบแทนต่อต้นทุน และการวิเคราะห์ความไหวของโครงการ 

ผลการวิจัย พบว่า (1) สามารถคำนวณหาต้นทุนการผลิตต่อหน่วย ตามประเภทของกรงแต่ละแบบดังนี้คือ แบบกรงกระป๋อง (70 ซี่) 240.86 บาท, แบบกรงบินหลา 90 ซี่ 275.36 บาท, แบบกรงโอ่ง (70 ซี่) 238.86 บาท, แบบกรงระฆัง 100 ซี่  288.12 บาท, แบบกรงลำพู 50 ซี่ 198.51 บาท และแบบกรงอยุธยา 46 ซี่ 194.71 บาท และกำไรที่แท้จริงที่ได้จากการผลิตต่อเดือนของกรงนกในแต่ละแบบ คือ แบบกรงกระป๋อง (70 ซี่)15,058.08 บาท, แบบกรงบินหลา 90 ซี่16,174.08 บาท, แบบกรงโอ่ง(70 ซี่) 11,602.08 บาท, แบบกรงระฆัง100 ซี่ 10,170.24 บาท, แบบกรงลำพู 50 ซี่ 10,907.28 บาท และแบบกรงอยุธยา 46 ซี่ 11,180.88 บาท ข้อมูลที่ได้สามารถนำไปวิเคราะห์หาจุดคุ้มทุน เพื่อเป็นแนวทางให้ชุมชนวางแผนการผลิตตามกำไรที่ต้องการ รวมถึงเป็นแนวทางให้บุคคลที่สนใจต้องการผลิตกรงนกเพื่อเป็นอาชีพเสริม และสำหรับหน่วยงานของรัฐ บุคคลทั่วไปที่สนใจนำข้อมูลไปใช้ทำประโยชน์อื่นๆ (2) การวิเคราะห์ประเด็น มูลค่าปัจจุบันสุทธิของผลตอบแทนจากการลงทุน (NPV) และอัตราส่วนของผลตอบแทนต่อต้นทุน (B/C Ratio) การเลือกผลิตกรงนกในแบบที่ 1 กรงกระป๋อง 70 ซี่ และแบบที่ 2 กรงบินหลา 90 ซี่ เป็นทางเลือกที่ให้ผลตอบแทนสูงสุด การวิเคราะห์ประเด็น ความไหวต่อการเปลี่ยนแปลงของต้นทุน เมื่อต้นทุนเพิ่มขึ้น 5% และ 10% ของผลิตภัณฑ์กรงนกทั้ง 6 แบบ และประเด็น ความไหวต่อการเปลี่ยนแปลงของผลตอบแทน เมื่อผลตอบแทนลดลง 5%และ 10% ของผลิตภัณฑ์กรงนกทั้ง 6 แบบ การเลือกผลิตกรงนกในแบบที่ 1 กรงกระป๋อง 70 ซี่ และแบบที่ 2 กรงบินหลา 90 ซี่ เป็นทางเลือกที่ให้ผลตอบแทนสูงสุด และไม่ว่าสถานการณ์จะเปลี่ยนแปลงไปอย่างไรการเลือกผลิตกรงนกในแบบที่ 1 กรงกระป๋อง 70 ซี่ และ แบบที่ 2 กรงบินหลา 90 ซี่ ยังคงเป็นทางเลือกที่ให้ผลตอบแทนสูงสุดเมื่อราคาขายและต้นทุนของผลิตภัณฑ์ไม่เปลี่ยนแปลง การขยายตลาดแหล่งใหม่ ที่ผู้ขายสามารถกำหนดราคาขายจากต้นทุนสินค้า อาจทำให้การผลิตและขายในรูปแบบอื่นสามารถทำกำไรให้กับผู้ผลิตได้ เพราะผลิตภัณฑ์กรงนกไม่ได้เป็นเพียงแค่เครื่องใช้สอยแต่ยังเป็นเอกลักษณ์ ทรงคุณค่าในการใช้ภูมิปัญญาตามวิถีชาวบ้าน เฉพาะกลุ่มลูกค้าที่ชอบงานที่ผลิตขึ้นด้วยความประณีต ความตั้งใจ เอาใจใส่ในลักษณะของงานศิลปะ 

   

    This research aimed to analyze the products’ cost and financial internal rate of return (FIRR), an OTOP product of Khlonghae’s Nongzine community, Hatyai, Songkhla. The participants were the community’s members of a hundred and thirty families, permanently working as wicker workers accredited by the One Tambol One Product (OTOP) project. Field-study, interviews, and group discussion were conducted to collect data and confirm the stored data available. Summarized numerical data, from the interviews, then used for analysis of the products’ cost and FIRR. The analysis was carried out on cost per unit, break even analysis, real monthly profit per model of the products and net present value (NPV), benefit-cost ratio (B/C ratio), and sensitivity analysis of the production.  

Main findings of the study were: (1) six different models of the product and their calculated cost per unit were as follows: 1) Can model (70 bamboo sticks: 240.86 Baht); 2) Binlah model (90 bamboo sticks: 275.36 Baht); 3) Glazed water jar model (70 bamboo sticks: 238.86 Baht); 4) Bell model (100 bamboo sticks: 288.12 Baht); 5) Mangrove apple model (50 bamboo sticks: 198.51 Baht); and 6) Ayutthaya model (46 bamboo sticks: 194.71 Baht). Real monthly profits (in Baht) per model of the products are: 1) 15,058.08 (Can model); 2) 16,174.08 (Binlah model); 3) 11,602.08 (Glazed water jar model); 4) 10,170.24 (Bell model); 5) 10,907.28 (Mangrove apple model); and 6) 11,180.88 (Ayutthaya model).Instead of being used for the analysis of the products’ break-even point, helping community plan its required production profits improvement. The given data could be a guide in particular for those interested people in producing wickerwork birdcages as their part time jobs. Also some government officials or any interested people could bring information to other uses. (2)The analysis of NPV and B/C ratio revealed that the first and second models’ production (Can model and Binlah model) provided the highest returns. About sensitivity analysis of the cost determined that when the products’ cost were five to ten percent lowere among the six models of the products, the first and the second models’ production (Can model and Binlah model) provided the highest returns. In whatever direction or situation changed, the first and the second models’ production still made the wicker workers’ best option, providing the highest returns. Once the products’ price and cost are stable, the new market expansion of the products, not just provides the wicker workers a possibility of defining the price based on cost themselves, but getting more profits generated by various forms of production and sales. Not only being an entertaining utensil product; the wickerwork birdcages are unique, valuable-local wisdom’s product especially for those customers who like art with refined and intentional attentiveness. 


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.