การจัดกิจกรรมชุมชนบำบัดแก่ผู้ต้องขังติดยาเสพติด โดยใช้หลักฆราวาสธรรมเป็นกรอบการทำงาน THE COMMUNITY-BASED TREATMENT FOR INMATES USING GHARAVASSA-DHAMMA AS A FRAMEWORK

Phra Athikarn Suchat ,Diloke Chanthasaro,Boonim

Abstract


ผู้ต้องขังที่ติดยาเสพติดส่วนใหญ่ จะมีพฤติกรรมทางความคิด ความรู้สึก บุคลิกลักษณะ และสภาพจิตใจที่ไร้ซึ่งพลัง ไม่มีจุดมุ่งหมายในการดำเนินชีวิต ขาดความเชื่อมันในตนเอง และมีระดับการเห็นคุณค่าในตนเองต่ำ

การฝึกอบรมผู้ต้องขังติดยาเสพติดโดยการจัดกิจกรรมชุมชนบำบัด มีสามรูปแบบ คือ รูปแบบกลุ่มบำบัด เน้นการฝึกอบรมโดยใช้กระบวนการกลุ่ม รูปแบบงานบำบัด เน้นการฝึกอุปนิสัยในการทำงานแบบรับผิดชอบ และรูปแบบการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมอย่างสร้างสรรค์ในการจัดกิจกรรมที่ผ่านมาผู้เขียนได้ใช้หลักฆราวาสธรรมเป็นกรอบการทำงาน อันประกอบด้วยความจริงใจ ความอดกลั้น ความอดทน และความเสียสละ

จากการสังเกตพฤติกรรมผู้ต้องขังที่เข้าร่วมกิจกรรมชุมชนบำบัด พบว่าส่วนใหญ่ได้นำหลักฆราวาสธรรมคือ ความจริงใจ ความอดกลั้น ความอดทน และความเสียสละ ไปใช้ทั้งในด้านกลุ่มบำบัด งานบำบัด และการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมซึ่งทำให้พวกเขา มีจุดมุ่งหมายในการดำเนินชีวิตที่ชัดเจน มีความเชื่อมั่นในตนเองสูงขึ้น เห็นคุณค่าในตนเองมากขึ้น เกิดความสามัคคีของสมาชิกทำงานเป็นทีมได้ดี และปฏิบัติตนได้เหมาะสมกับบริบททางสังคม

 

Most inmates drug addicts have mental behaviors, emotional and psychological disabilities, lacking sense of purpose, lack of self-esteem, and low self-esteem. There are three types of drug addiction training:The group therapy model focuses on training by using group processes. Occupational therapy focuses on the practice of responsible behavior, and the creative behavioral modification of the past activities. The author has used the principles of Gharavassa-dhamma (good household life) as the framework that consists of sincerity, tolerance, patience and sacrifice. Observing the behavior of inmates participating in community therapy activities found that most of them have adopted the principles of secularism, sincerity, tolerance and sacrifice .In terms of therapist group, the therapy work, and behavioral modification that make their life clear purpose, and higher confidence in themselves, more self-esteems, harmonious, good teamwork  and appropriate  practice with the social context.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.