โรงเรียนผู้สูงอายุวัดหัวฝายกับการสร้างความเข้มแข็งของชุมชนหัวฝาย ตำบลสันกลาง อำเภอพาน จังหวัดเชียงราย

ทศพล พงษ์ต๊ะ, ณัฐพงศ์ รักงาม

Abstract


บทคัดย่อ

            บทความวิจัยเรื่อง การศึกษาโรงเรียนผู้สูงอายุวัดหัวฝายกับการสร้างความเข้มแข็งของชุมชนหัวฝาย ตำบลสันกลาง อำเภอพาน จังหวัดเชียงราย มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาบริบทของชุมชนหัวฝายและการก่อเกิดโรงเรียนผู้สูงอายุวัดหัวฝาย 2) ศึกษากระบวนการบริหารจัดการโรงเรียนผู้สูงอายุวัดหัวฝายต่อการสร้างความเข้มแข็งชุมชนวัดหัวฝายตำบลสันกลาง อำเภอพาน จังหวัดเชียงราย และ 3) ศึกษาผลสำเร็จของการเป็นชุมชนเข้มแข็ง ชุมชนหัวฝาย ตำบลสันกลาง อำเภอพาน จังหวัดเชียงราย โดยใช้การวิจัยเชิงคุณภาพ

            ผลการศึกษา พบว่า บริบทของชุมชนด้านวิถีชีวิตมีลักษณะเกื้อกูลให้ความช่วยเหลือซึ่งกันและกัน เจ้าคณะตำบลหัวฝายมีบทบาทสำคัญในการพัฒนาคนและพื้นที่โดยมีโรงเรียนผู้สูงอายุเป็นแกนหลักในการจัดกิจกรรมให้แก่ผู้สูงอายุ สมาชิกในชุมชนมีลักษณะความสัมพันธ์ทางสังคมที่เข้มแข็ง การพัฒนาชุมชนส่วนหนึ่งนั้นได้รับการสนับสนุนจากหน่วยงานภายนอกเช่น งบประมาณ บุคลากร เป็นต้น ด้านกระบวนการบริหารจัดการโรงเรียนผู้สูงอายุวัดหัวฝายต่อการสร้างความเข้มแข็งชุมชนนั้นพบว่ามีการวางแผนการดำเนินงานอย่างเป็นระบบเห็นได้จากแผนผังความคิดโรงเรียนผู้สูงอายุวัดหัวฝาย มีการกำหนดโครงสร้างโดยแบ่งหน้าที่อย่างชัดเจนโดยแบ่งออกเป็น คณะกรรมการที่ปรึกษาและสนับสนุน คณะกรรมการนักเรียน และคณะครูผู้สอน ซึ่งขับเคลื่อนด้วยทีมงาน 3 ส่วน คือ ทีมนำ ทีมทำ และทีมร่วม โดยมีการประชุมติดตามอย่างต่อเนื่องเพื่อประเมินผลการดำเนินงานและหาแนวทางแก้ไข ส่วนผลสำเร็จของการเป็นชุมชนเข้มแข็งที่เกิดจากกระบวนการบริหารจัดการโรงเรียนผู้สูงอายุวัดหัวฝาย พบว่า ผู้นำได้รับการยอมรับจากสมาชิกภายในชุมชนและภายนอกชุมชนอย่างเป็นวงกว้าง มีการวางแผนและกำหนดทิศทางการพัฒนาชุมชนอย่างเป็นระบบชัดเจน การทำกิจกรรมของชุมชนเน้นการมีส่วนร่วม เป็นแหล่งเรียนรู้ในการศึกษาดูงาน มีกิจกรรมที่เน้นการพึ่งตนเอง และได้รับรางวัลในระดับประเทศ

 คำสำคัญ:  โรงเรียนผู้สูงอายุ, ความเข้มแข็ง, ชุมชน

 

 

ABSTRACT

Research article on the study of the elderly school at Hua Fai Temple with the strengthening of Hua Fai community in San Klang Sub-district, Phan District, Chiang Rai Province intended to 1) Study the context of Hua Fai community and the formation of the elderly school at Hua Fai Temple. 2) Study the process of managing the elderly school, Hua Fai Temple on community strengthening, Hua Fai Temple, San Klang Sub-district, Phan District, Chiang Rai Province. And 3) Study the success of being a strong community in Hua Fai community, San Klang Sub-district, Phan District, Chiang Rai Province by using qualitative research.

The study indicated that The context of community life style is complementary to helping each other. Hua Fai Sub-district the primate plays an important role in the development of people and areas.By the elderly school as the core of organizing activities for the elderly Community members have strong social relationships. Part of community development is supported by external agencies such as budget, personnel, etc. In the process of managing the school, the elderly, Hua Hua Fai temple to strengthen the community, found that there was a systematic operation plan. We can be seen from the conceptual map of the elderly school, Hua Fai Temple.T he structure is clearly defined by dividing the duties by dividing into Advisory and Support Committee, student committee and teachers which is driven by a team of  3  parts: the team that leads the team and  the team Do and team Co, coordinate the team together with continuous follow-up meetings to evaluate the performance and find solutions. As for the success of being a strong community caused by the management process of the elderly school, Hua Fai Temple found that leaders are widely recognized by members within the community and outside the community. There is a clear plan and direction for community development. Community activities focusing on participation, learning source for field trips, study visits, There are activities that focus on self-reliance until being awarded at the national level .

 Keywords: Senior School, Strength, Community.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.