การพัฒนาศักยภาพผลิตภัณฑ์ OTOP สู่ตลาดอาเซียนตามแนวพุทธ

อณิษฐา หาญภักดีนิยม, ศิริขวัญ ปัญญาเรียน

Abstract


บทคัดย่อ

การศึกษาการพัฒนาศักยภาพผลิตภัณฑ์ OTOP สู่ตลาดอาเซียนตามแนวพุทธ 1) เพื่อศึกษาสภาพทั่วไปของผลิตภัณฑ์ OTOP ในจังหวัดลำปางตามแนวพุทธ 2) เพื่อศึกษาแนวทางการพัฒนาผลิตภัณฑ์ OTOP สู่ตลาดอาเซียนตามแนวพุทธ 3) เพื่อนำเสนอแนวทางการพัฒนาผลิตภัณฑ์ OTOP สู่ตลาดอาเซียนตามแนวพุทธทำการเก็บข้อมูลจากการสัมภาษณ์สัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง สอบถามกลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ 3 กลุ่ม ประกอบด้วย ผู้ประกอบการข้าวแต๋นที่ลงทะเบียนผลิตภัณฑ์ OTOP ได้รับการคัดเลือกสินค้าในระดับ 4-5 ดาว ในจังหวัดลำปาง รวมถึงกลุ่มผู้บริโภคในการซื้อสินค้าและเจ้าหน้าที่กรมการพัฒนาชุมชน เจ้าหน้าที่พาณิชย์จังหวัดลำปาง เจ้าหน้าที่หอการค้า เจ้าหน้าที่อุตสาหกรรม และการท่องเที่ยวจังหวัดลำปาง

ผลการศึกษาพบว่า ลักษณะสภาพทั่วไปของข้าวแต๋นเป็นข้าวเหนียวทอดกรอบราดน้ำอ้อยที่ผลิตขึ้นในพื้นที่จังหวัดลำปางด้วยภูมิปัญญาของชาวบ้านในจังหวัดลำปาง เป็นสินค้าที่มีเอกลักษณ์ที่สำคัญ ได้รับมาตรฐานขึ้นเป็นแหล่ง GI ของจังหวัดลำปาง จึงเปรียบเสมือนเป็นแบรนด์ของท้องถิ่นที่บ่งบอกถึงคุณภาพและแหล่งที่มาของสินค้า ซึ่งคุณภาพของสินค้าจะต้องได้รับมาตรฐานหรือการได้รับการับรองสินค้าหนึ่งตำบล หนึ่งผลิตภัณฑ์แสดงถึงภูมิปัญญาไทยในระดับ 4-5 ดาว เพื่อพัฒนาต่อยอดสู่สากล โดยการพัฒนาสินค้าในกลุ่มนี้ผู้ประกอบการจึงมีบทบาทสำคัญในการรักษามาตรฐานคุณภาพของสินค้า โดยยึดหลักธรรมเอาใจใส่แก่ผู้บริโภค ในเรื่องของความปลอดภัย ความสะอาด และความซื่อสัตย์ตามหลักอิทธิบาท 4 ฉันทะ วิริยะ จิตตะ และวิมังสา เพื่อเป็นแนวทางในการทำกิจการให้ประสบความสำเร็จอย่างมีคุณภาพจึงมีการเสนอแนวทางการพัฒนาผลิตภัณฑ์ OTOP ดังนี้ 1) เพิ่มประสิทธิภาพกระบวนการผลิต 2) ยกระดับมาตรฐานและการสร้างมูลค่าแก่ผลิตภัณฑ์ 3) การเสริมสร้างองค์ความรู้แก่ผู้ประกอบการ 4) เพิ่มช่องทางการตลาด และ 5) การเสริมสร้างความเข้มแข็งของเครือข่าย แนวทางทั้ง 5 ด้าน จะช่วยเสริมสร้างการพัฒนาสินค้าข้าวแต๋นให้เข้าสู่ตลาดสากลไดอย่างมีคุณภาพได้รับมาตรฐาน

 คำสำคัญ: พัฒนาศักยภาพผลิตภัณฑ์ OTOP, ตลาดอาเซียน, แนวพุทธ

 

ABSTRACT

The development of OTOP products to the ASEAN market with Buddhist Way1)To study the general condition of Lampang’s OTOP products asBuddhist way. 2) To study on the process of development to OTOP product to ASEAN as Buddhist way 3) To present guidelines of development to OTOP product to ASEAN as Buddhist way. The data colleting based on the interview thus had an accurate structure which had been interview 3 groups of significant respondents for responded on the interviewing consisted of Thai Rice crispy trader whom had registered as OTOP product, the product had been selected as 4-5 stars in Lampang. Including the consumers that had selected products for consuming, Personnel Division Community, Lampang Commercial Officer, Chambers of Commerce Officer, Industrial Officer and also Lampang Tourism Authority Organization.

According to the research studying found that the generality characteristics of Thai rice crispy was the deep fried sticky rice which dressed by sauce from sugarcane.With the wisdom of the villagers in Lampang Province, it is a unique product. received the standard as the GI source of Lampang Province that could be compared as the local brand also indicated the quality and the origin of product. That product’s quality must be guaranteed or accepted as OTOP’s product. Which had been represented Thailand local knowledge in 4-5 stars,for further development to the international for further development to the international level by developing products in this group,the entrepreneurs therefore play an important role in maintaining product quality standards.By adhering to the principles of caring for consumers in terms of safety, cleanliness and loyalty according to Four Rddhippada : Passion, Diligence, Mind or Consciousness and Investigati Thus, they are the pathway to make the activities successful in a good quality and presented the procedure for the development of OTOP product are: 1) To Increase production efficiency. 2) Raise standards and create value for products.3) Strengthening knowledge for entrepreneurs4) Increase marketing channelsand 5) Strengthening the network, all 5 directions will help to develop the quality of Thai Rice crispy product into the international market with quality then received the standard.          

 Keywords: The potential Development of OTOP, product to ASEAN, Buddhism way


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.