การพึ่งตนเองของนักเรียนการศึกษานอกระบบในกรุงเทพมหานคร

จิราพร เซ็นหอม และคณะ

Abstract


บทคัดย่อ

                การพึ่งตนเองของนักเรียนการศึกษานอกระบบในกรุงเทพมหานครเป็นการศึกษาให้ผู้ที่พลาดโอกาสเรียนจากระบบการศึกษาภาคปกติ ได้รับการเรียนรู้ โดยเน้นการเพิ่มศักยภาพของผู้เรียน โดยให้ผู้เรียนได้รับการศึกษาอย่างต่อเนื่องตลอดชีวิตได้อย่างแท้จริง เกิดสังคมแห่งการเรียนรู้ที่กว้างขวาง ส่งเสริมให้มีการพัฒนาการเรียนรู้ที่เปิดโอกาสให้ผู้เรียนได้ศึกษาตามความสามารถของตนเองและยังส่งผลให้ประเทศมีศักยภาพและขีดความสามารถในการแข่งขันและการพัฒนาโดยรวมเพิ่มสูงขึ้น ปัจจัยเชิงสาเหตุของการพึ่งตนเองของนักเรียนการศึกษานอกระบบในกรุงเทพมหานคร ประกอบไปด้วย 2 ด้าน ได้แก่ ด้านแรกคือปัจจัยด้านสถานการณ์กับการพึ่งตนเองของนักเรียน ประกอบไปด้วย (1) การสนับสนุนจากครอบครัวและโรงเรียน (2) การมีตัวแบบที่ดีจากผู้ใกล้ชิด (3) การรับอิทธิพลจากสื่อ online (4) บรรยากาศ วัฒนธรรมของสถานศึกษา และ (5) การบริหารจัดการของสถานศึกษาที่เอื้อต่อการพึ่งตนเอง และด้านที่ 2 คือ ปัจจัยด้านจิตลักษณะกับการพึ่งตนเองของนักเรียน ประกอบไปด้วย 1)แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ 2) การมุ่งอนาคตและควบคุมตน การมุ่งอนาคตควบคุมตน3) การเชื่ออำนาจในตนต่อการพึ่งตนเองกับการพึ่งตนเองของนักเรียน 4) ทัศนคติต่อการพึ่งตนเอง และ 5) ความรู้และความเข้าใจเกี่ยวกับการพึ่งตนเอง

 คำสำคัญ:การพึ่งตนเอง, นักเรียนการศึกษานอกระบบ, กรุงเทพมหานคร

 

ABSTRACT

Self-formal education of students in Bangkok. This study provides an opportunity to learn from the regular education system. Has been learned With an emphasis on maximizing the potential of the students. By allowing students to receive education continues throughout life, literally. There was a social learning space. Causal factors of self-reliance of students study in Bangkok consists of two aspects: the first factor is the situation with the self-reliance of students composed of (1) the support of family and school, (2) a. the models from the intimate (3) the influence of media online (4) cultural atmosphere of the school and (5) the management of educational institutions contributing to reliance. Itself and the second factor is the psychological characteristics of students to self-reliance include: 1) achievement motivation, 2) the future orientation and self control. The future orientation control their 3) the locus of self-sufficiency and self-reliance of 4students) attitude towards self-reliance and 5) knowledge and understanding about self-reliance.

 Keywords:Self – Reliance, Non-formal Educational Students, Bangkok


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.