แผนที่เทคโนโลยีเป็นเครื่องมือการเรียนอย่างอิสระของนักศึกษาในมหาวิทยาลัย

กมล สุวรรณรัตน์, ชินสัคค สุวรรณอัจฉริย

Abstract


บทคัดย่อ

วัตถุประสงค์ของบทความนี้เพื่อศึกษาการพัฒนาแผนที่เทคโนโลยีในวิชาวิวัฒนาการแนวคิดทางเศรษฐศาสตร์สำหรับการเรียนอย่างอิสระของนักศึกษาและการพัฒนาเกณฑ์และความพึงพอใจสำหรับการประเมินผลของการเรียนโดยตนเอง 

ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้

1.การพัฒนาแผนที่เทคโนโลยีในวิชาวิวัฒนาการแนวคิดทางเศรษฐศาสตร์สำหรับการเรียนอย่างอิสระของนักศึกษาคลี่คลายในการออกแบบกระบวนการเรียนรู้อย่างเป็นระบบในการทำงานผ่านทุกขั้นตอนของบทเรียนโดยมีรายละเอียดมากที่สุดเพื่อระบุเปลี่ยนแปลงและประสานงานการกระทำของเจ้าภาพในรายวิชาของกระบวนการศึกษาเพื่อจัดกิจกรรมอิสระเชื่อมโยงผลลัพธ์กับวัตถุประสงค์ของการเรียนแผนที่เทคโนโลยีเริ่มต้นด้วยข้อมูลทั่วไปเกี่ยวกับบทเรียน กำหนดหัวข้อและจำนวนบทเรียน ปฏิทินการเรียน แผนของหัวข้อแต่ละบทเรียนการฝึกปฏิบัติ ตั้งแต่การวาดแผนผังของทฤษฎีเศรษฐศาสตร์แบบทดสอบการฝึกปฏิบัติในรูปปรนัย อัตนัย การอ้างอิงคำนิยามวิเคราะห์สถานการณ์ภายใต้การแนะนำของผู้บรรยายตามเวลาและการประเมินผลการเรียน

2.การพัฒนาเกณฑ์และความพึงพอใจสำหรับการประเมินผลของการเรียนโดยตนเองผลการศึกษาค้นพบว่ามีวัตถุประสงค์เพื่อควบคุมการศึกษาที่อิสระของนักศึกษาเกี่ยวกับคุณภาพของงาน และระดับของความสำเร็จนักศึกษาโดยนักศึกษามีความพอใจระดับดีมากต่อการใช้แผนที่เทคโนโลยีและสื่อออนไลน์ด้านสามารถทวนผลการเรียนได้ตลอดหากต้องการคิดเป็น4.88(ดีมาก)เกณฑ์การวัดผลคะแนนเชื่อถือได้คิดเป็น4.78(ดีมาก)สามารถประหยัดเวลาในการเรียนและส่งงานตรงเวลา4.68(ดีมาก)ตามลำดับ

 คำสำคัญ:แผนที่เทคโนโลยี,การเรียนอย่างอิสระ,วิวัฒนาการแนวคิดทางเศรษฐศาสตร์,

เกณฑ์การประเมินคะแนน

 

ABSTRACT

The purpose of this article was aimed to examine how technology map has been developed in the ‘Evolution of Economic Thoughts’ course for the independent study of the undergraduate students and to investigate how criteria have  been established, as well as and the students satisfaction toward self-learning evaluation.

The results showed as follows:

1. Developing technology map in the evolution of economic thoughts for independent study of students unveiled learning design processes systematically in works through every step of the lessons that most details were provided to identify, modify, and coordinate the host activities in the course to organize independent activities in the linkage between the outcomes and learning objectives. The technology map was initiated with general information about the lessons, designating topic and number of lessons, course calendar, lesson plans, practice from diagraming economic theory, subjective and objective tests, references, definitions, situation analysis under the supervision of the instructor in accordance with schedules and learning assessment.

2. Establishing criteria and student satisfaction toward self-learning evaluation, the results showed the inclusion of the objectives regarding the control of the independent study on the quality of works and student’s achievement level; the student satisfaction toward technology map application and online media was of the high level; lesson review is included throughout the course, representing by  4.88 (very good), and reliable scoring system  by 4.78 (very good), time- saving  on studying and timely delivery by 4.68 (very good) respectively.

 Keywords: Technology Map, independent study, Evolution of Economic Thoughts’ Scoring System

 


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.