ประสิทธิภาพการบริหารจัดการของโรงพยาบาลพะเยาต่อการจ้างงานภายนอก
Abstract
การศึกษาวิจัยนี้ มีวัตถุประสงคเพื่อศึกษา ๑) ประสิทธิภาพในการบริหารจัดการของโรงพยาบาลพะเยา ๒) ปัญหาอุปสรรคในการบริหารจัดการ ๓) แนวทางการพัฒนาประสิทธิภาพการบริหารจัดการของโรงพยาบาลพะเยาต่อการจ้างงานภายนอก เป็นการวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ ใช้กลุ่มตัวอย่าง ๔๑๑ คน เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ คือค่าเฉลี่ย ร้อยละ ความถี่ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว
ผลจากการศึกษาพบวา ประสิทธิภาพในการวางแผนด้านการเลือกผู้ให้บริการ ด้านโอนถ่ายงาน ด้านบริหารจัดการความสัมพันธ์และการพิจารณาใหม่จากทั้ง ๓ งานที่โรงพยาบาลจ้างจากภายนอก อยู่ในระดับสูง ค่าเฉลี่ยรวมเท่ากับ ๓.๗๐
ปัญหาอุปสรรคที่พบได้แก่ การเข้าออกงานของพนักงาน ความตระหนักและทุ่มเทในภาระงาน ความผูกพันต่อองค์กรและการติดต่อสื่อสารในระดับผู้บริหารของทั้งสององค์กร แนวทางการปรับปรุงแก้ไข คือ การเข้าใจศักยภาพขององค์กร การวางแผนขั้นตอนการปฏิบัติที่ชัดเจน การศึกษารูปแบบการดำเนินงานที่เหมาะสม การทำงานร่วมกันของสององค์กรเพื่อเพิ่มพูนศักยภาพในการบริหาร เป็นต้น
The objective of this research was to study 1) the efficiency of Phayao hospital management towards outsourcing service 2) problems and obstacles on outsourcing management of Phayao hospital ๓) the solution for enhancing the efficiency of outsourcing service of Phayao hospital. There were ๔๑๑ samples. The research tools were questionnaire and in-depth interview. The statistical analyses were frequency, percentage, mean, standard deviation and One-Way ANOVA.
It was found that the overall efficiency of Phayao hospital management towards outsourcing services were at a high level (3.70). Techniques of improvement of Phayao hospital management are choosing the experienced and high skilled outsourcing company to decrease the risk of operating, enhancing and evaluating from the different way including people who were the clients of the hospital. The result of outsourcing services in promoting good image for the organization truly makes the good attitude from people toward Phayao hospital as well.
With regard to the problem, it was found that there were a low performance in the discontinuous working staff, lack of responsibility and poor relationship between the two organizations. In this case, the hospital should realize its capabilities and necessaries of the organization, make staff recognize the organizational potential, and having a good plan and clear implementation.
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.