ศึกษาปัจจัยที่มีต่อการเรียนวิชาวิจัย ของนิสิตมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย วิทยาเขตแพร่

พูนทรัพย์ เกตุวีระพงศ์

Abstract


การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีต่อการเรียนวิชาวิจัยของนิสิต มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย วิทยาเขตแพร่ กลุ่มตัวที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ นิสิตสาขาวิชาสังคมศึกษาและสาขาวิชาการสอนภาษาอังกฤษชั้นปีที่ ๓ และ ชั้นปีที่ ๔ ในปีการศึกษา ๒๕๕๗ จำนวน ๒๓ คัดเลือกแบบเจาะจง เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ยเลขคณิต (Arithmetic Means) ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และ วิเคราะห์ข้อมูลและประมวลผลด้วย คอมพิวเตอร์ ผลการวิจัยดังนี้

เชิงคุณภาพ พบว่า ปัจจัยที่สนับสนุนการเรียนวิชาวิจัยทั้งห้าด้านอยู่ในเกณฑ์ที่ดี

เชิงปริมาณ พบว่า ปัจจัยที่มีต่อการเรียนวิชาวิจัยของนิสิต มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย วิทยาเขตแพร่ ในภาพรวมทุกด้านอยู่ในระดับมาก

The objective this research was to study the factors affecting on the learning the subject of research of student Mahachularongkorrajvidlayala University, Phrae Campus in the branch of Social Study and English Teaching in the third and in the fourth year on academic session 2014. The sampling groups were student about 23 persons by purposive selection.  It was the qualitative and quantitative research. The statistics were used percentage, mean, and standard deviation and calculating by computer. It was found that the on the qualitative research, factors supporting on the learning the subject of research in all five aspects were good level. On the quantitative research found that factors affecting on the learning the subject of research of student Mahachularongkorrajvidlayala University, Phrae Campus in overall were at much level.


Keywords


ปัจจัย, การเรียน, วิชาวิจัย

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.