การเผยแผ่พุทธศาสนาของพระสงฆ์ในยุค Social Media

มลวิภา สิขเรศ

Abstract


พระพุทธศาสนาเป็นศาสนาที่อยู่คู่กับสังคมไทยมีหลักคำสอนที่ใช้ในการดำเนินชีวิต ให้มีความสุข บุคคลที่จะรักษาพระพุทธศาสนาได้เรียกว่าพุทธบริษัท ๔ ได้แก่ ภิกษุ ภิกษุณี อุบาสก โดยเฉพาะพระสงฆ์ ซึ่งเป็นสาวกของพระพุทธเจ้าผู้ซึ่งฟังคำสั่งสอนของพระพุทธเจ้า แล้วเลื่อมใสสละเรือน ออกบวช ถือวัตร ปฏิบัติ ตามพระธรรมวินัยที่พระบรมศาสดาสั่งสอน การที่พระสงฆ์ได้นำเสนอหลักคำสอนผ่านเครือข่ายสังคมออนไลน์ (Social Network) นั้นซึ่งเข้ากับยุคกับสมัยที่มีการเปลี่ยนแปลง พระสงฆ์ที่มีการใช้เครือข่ายในการสืบทอดศาสนาของพระพุทธองค์ยอมเป็นสิ่งที่ดีต่อพุทธศาสนิกชน เพื่อให้พุทธศาสนิกชนได้น้อมนำคำสั่งสอนไปใช้ในชีวิติประจำวันยังดำรงความผาสุก

Buddhism is a religious of Thailand which has the teaching principle for using in lifestyle and for making happiness. The people who are made Buddhist keeping called the Four Buddha Company namely; Bikkhu, Bukkhuni, Upasaka and upasika especially the Bikkhu or Buddhist monk who are the follower the Lord Buddha and respecting until ordain and practicing according to the Vinaya principle.

           From the Buddhist monk has presented the teaching by passing the social network that matches with season change periods. The Buddhist has used network in Buddhist inherit of the lord Buddha which is the best to the Buddhist people. These thing will be made Buddhist people bring this teaching to practice in them life style happily.


Keywords


การเผยแผ่, พุทธศาสนา, พระสงฆ์

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.