ความคิดเห็นด้านการออมทรัพย์ตามแนวปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง

ณทิพรดา ไชยศิลป์

Abstract


การออมถือว่าเป็นการวางแผนทางการเงินที่ทำให้คนในสังคมรู้สึกถึงความมั่นคงทางการเงินในอนาคตส่งผลถึงการมีคุณภาพชีวิตที่ดีของบุคคล ดังนั้นจะให้ชีวิตมีความสุขในบั้นปลายชีวิตได้นั้น ต้องเก็บออมไว้ใช้จ่ายในยามจำเป็นในช่วงที่คนเรายังมีรายได้ หรือยังสามารถทำงานได้ เราอาจจะไม่ได้ให้ความสำคัญต่อการออม และการวางแผนการออมในอนาคต แต่อนาคตเป็นสิ่งที่ไม่แน่นอนหากเมื่อถึงวันที่ไม่มีงานทำ หรือไม่สามารถทำงานได้ซึ่งอาจจะเกิดปัญหาด้านสุขภาพ การถูกเลิกจ้างเนื่องจากปัญหาทางเศรษฐกิจตกต่ำ รายได้ประจำที่เคยได้รับก็จะหายไป ในขณะที่รายจ่ายในการดำรงชีวิตยังมีอยู่รวมไปถึงรายจ่ายในการรักษาพยาบาลในยามเจ็บป่วยในวันข้างหน้า และรายจ่ายอื่น ๆ ในอนาคต

จากสถานการณ์ในปัจจุบันการแพร่ระบาดไวรัส โควิด-19 นั้น ในรอบที่ 3 นี้มีความรุนแรงทำให้บริษัท ห้างร้าน สถานที่ทำงานอื่น ๆ นั้นถูกปิดไปมากนั้นทำให้ประชาชนนั้นตกงานมากขึ้น จนส่งผลกระทบไปทั่วโลกทำให้เกิดพฤติกรรมใหม่ ๆ ของการใช้ชีวิตมากขึ้นโดยเฉพาะเรื่องการเงินที่ส่งผลโดยตรงต่อทุกคนก่อให้เกิดการเปลี่ยนแปลงทางความคิดต้องมีการวางแผนกันมากขึ้น

Saving regarded for planning money as make people in social to know momentary security in future. There was good quality for lives. So that, lives will be happiness in future must be have saving for as necessary for earn money or could be working. We me bey could not take important for saving and the planning for future. But future of course not if no have to work or cannot to do any works which may be for physical problems. It may lay off because of slump of economy. Net income lost missing but expenditure for lifestyles still concluding for medical expenses for tomorrow and others expenditure for future too.

From situation for the 3rd Covid-19 outbreak, it has been violence for all, then many things and activities were shut down until for new behavior happened for lifestyle especially for money cases to all people. There were have been many change opinions as concern planning more and more.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.