การพัฒนาแนวทางการจัดการเรียนรู้หลักสูตรสังคมศึกษาในยุค New normal

พระวิทวัส ปภสฺสรญาโณ, พระสมพงษ์ ณฏฺฐิโก, พระมหาสมควร สุวณฺโณ

Abstract


บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอแนวคิดและแนวปฏิบัติสำหรับผู้สอนในการจัดการเรียนรู้หลักสูตรสังคมศึกษา ที่ผู้เรียนใช้ช่องทางและพื้นที่การเรียนรู้ที่หลากหลายตามธรรมชาติและความต้องการของผู้เรียนรายบุคคล เป็นการวิเคราะห์ สังเคราะห์และพัฒนาแนวคิดสำหรับการจัดการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษา โดยเน้นผู้เรียนเป็นสำคัญตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พ.ศ.2551 เพื่อพัฒนาผู้เรียนให้มีความรู้และทักษะที่สอดคล้องกับทักษะการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 เพราะเป็นสาระการเรียนรู้ที่เน้นการอยู่ร่วมกันในสังคมไทยและสังคมโลกอย่างสันติสุขการเป็นพลเมืองดี ศรัทธาในหลักธรรมของศาสนา รายวิชาสังคมศึกษาเป็นเพียงวิชาหนึ่งในหลักสูตร แต่มีสาระและหน่วยการเรียนรู้ที่ครอบคลุมการพัฒนาผู้เรียนที่สนองตอบจุดหมายของหลักสูตร หากกระบวนการจัดการเรียนรู้วิชาสังคมศึกษามีประสิทธิภาพก็จะแก้ปัญหาการจัดการศึกษาที่มีคุณภาพต่ำของประเทศได้ เพื่อพัฒนาประเทศตามยุทธศาสตร์ชาติ 4.0 ภายใน 20 ปี (พ.ศ. 2560–2579) อย่างแน่นอน

          เนื้อหาของบทความประกอบด้วย แนวทางการออกแบบการเรียนรู้สังคมศึกษา ปัจจัยเกื้อหนุนในการเรียนรู้สังคมศึกษา และการประเมินการเรียนรู้สังคมศึกษา การเรียนรู้สังคมศึกษา ในยุค New normal มี Platform และวิธีการเรียนรู้ที่หลากหลาย ตอบสนอง Passion ของผู้เรียน ทำให้ผู้เรียนใช้พื้นที่การเรียนรู้ของตนเอง 5 ประการ นำไปสู่การเรียนรู้เชิงลึก ซึ่งเป็นคุณภาพของการเรียนรู้ ผู้เรียนทุกคนมีพื้นที่การเรียนรู้ของตนเองในลักษณะรายบุคคล (Personalized learning) ผู้สอนเปิดพื้นที่การเรียนรู้อันมีคุณค่าให้กับผู้เรียน แทนการครอบครองไว้ที่ตนเองแต่เพียงผู้เดียว อันเป็นคุณค่าแท้ของการเรียนรู้ คือการนำสิ่งที่ได้เรียนรู้ไปทำประโยชน์ต่อส่วนรวม

This article The objective is to present teachers' ideas and practices for social studies course management Where learners use a variety of learning channels and areas according to the nature and needs of individual learners Analytical Synthesize and develop concepts for social studies learning management. With a focus on the learners as important as the curriculum for the core of basic education 2008 To develop learners with knowledge and skills consistent with 21st century learning skills It is a learning theme that focuses on peaceful coexistence in Thai and world society, good citizenship Faith in the principles of religion The Social Studies course is just one subject. But there are subjects and learning units that cover the development of learners that meet the goals of the course If the learning management process for social studies is effective, it will solve the country's poor quality education management problem. To develop the country according to the National Strategy 4.0 within 20 years (2017–2036) for sure

The content of the article includes Social Studies Learning Design Guidelines Factors supporting learning in social studies And social studies learning assessment Social studies learning in the New normal era There are various platforms and learning methods to meet the passion of the learners, allowing learners to use their own learning areas in 5 areas Leading to deep learning Which is the quality of learning Every learner has his or her own learning space on an individual basis. (Personalized learning) The instructor opens a valuable learning space for the learners. Instead of taking possession solely for oneself Which is the real value of learning Is to bring what has been learned to benefit the public.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.