การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความนิยมของพระเครื่องในสังคม
Abstract
สิ่งที่จูงใจศรัทธาไทยในหมู่ชาวพุทธ และไปถึงนานาอารยะประเทศผู้ที่นิยมศึกษา และครอบครอง และมีไว้เป็นเจ้าของ พระเครื่องถือได้ว่าเป็นเครื่องรางของขลังที่อยู่คู่ประเทศไทยมานานกว่า 2,000 ปี มีการวิวัฒนาการผ่านยุคสมัยมาอย่างต่อเนื่องนับตั้งแต่ยุคต้นที่ยังคงเป็น “พระพิมพ์” ซึ่งถูกสร้างขึ้นเพื่อการสืบทอดพระพุทธศาสนาและหวังผลในแง่ของบุญบารมีสู่การเข้ามาของ “พระกริ่ง” จากวัฒนธรรมต่างชาติในราวรัชสมัย ร.3-ร.5 จนทำให้ค่านิยมการสร้างพระเพื่อเป้าหมายในการเป็นเครื่องรางแพร่หลายและเมื่อบริบทของสังคมเปลี่ยนไปพระพิมพ์จึงได้กลายเป็น “พระเครื่อง” และได้รับความนิยมจวบจนปัจจุบัน
The mental motivate for Buddhism and then take off to others countries who were favorite Buddha statue and would like to keeping and holding. Buddha statue were regarded charms as still be along Thailand lasting for more than 2,๐๐๐ years. There were have development past by past then continue up to nowadays. There were “Votive tablet” as contribute for taking Buddhist and rather than merit holding for “the Ring image”. There were cultural from out of Thailand county since King Rama 3- 5 region. Therefore, they have charmed to build Buddha image for the objective to be charms until taking more and more. Then when title social change Votive tablet as become to “Buddha Image” and then have popular among favorite people up to nowadays.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.