แนวทางการดำเนินงานการประกันคุณภาพการศึกษา โดยใช้หลักสาราณียธรรม 6 ของมหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย

ชยานนท์ ไสเสริ, ดร.สุวัฒสัน รักขันโท, ผศ.ดร.นิเวศน์ วงศ์สุวรรณ

Abstract


การวิจัยเรื่องนี้ ผลการวิจัยพบว่า 1.จากผลการวิจัยการหาแนวทางการพัฒนาการประกันคุณภาพการศึกษา โดยใช้หลักสาราณียธรรม 6 ของมหาวิทยาลัย   มหามกุฏราชวิทยาลัย พบว่า ทัศนคติของผู้บริหาร คณาจารย์ และเจ้าหน้าที่ต่อแนวทางการพัฒนาการประกันคุณภาพการศึกษา โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (= 4.59, S.D. 0.218) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน ด้านที่มีทัศนคติสูงสุดคือ ด้านเมตตาวจีกรรม (= 4.66, S.D. 0.356) รองลงมาคือ ด้านสีลสามัญญตา (= 4.63, S.D. 0.320) ถัดมาได้แก่ด้านเมตตามโนกรรม (= 4.63, S.D.0.364) ด้านเมตตากายกรรม (=4.58, S.D. 0.311) และด้านทัศนคติน้อยที่สุดคือด้านสาธารณโภคี (= 4.63, S.D.0.409) แสดงให้เห็นว่า ผู้บริหาร คณาจารย์ และเจ้าหน้าที่  มีแนวคิดเป็นไปในทิศทางเดียวกัน คือ ใช้หลักสาราณียธรรม 6 ด้านเป็นแนวทางในการพัฒนางานประกันคุณภาพการศึกษาของมหาวิทยาลัยให้ดียิ่งขึ้น ซึ่งแสดงให้เห็นว่างานประกันคุณภาพการศึกษามีส่วนสำคัญในการพัฒนาคุณภาพการศึกษา และไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 2. ผลการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-Depth Interview) ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ (Key Informants) เกี่ยวกับแนวทางการพัฒนาการประกันคุณภาพการศึกษา โดยใช้หลักสาราณียธรรม 6 ของมหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย พบว่า การประยุกต์ใช้หลักสาราณียธรรมในการปฏิบัติหน้าที่และการบริหารงาน เป็นการสร้างความสามัคคีปรองดองมีความเมตตาปรารถนาดีต่อกันช่วยเหลือเกื้อกูลกัน ให้คำแนะนำในสิ่งที่ดีงาม ยึดมั่นอยู่ในศีลธรรมอันดี ตามระเบียบแบบแผนวัฒนธรรมประเพณีอันดีงาม ผลสัมฤทธิ์ในระดับองค์กรย่อมเป็นไปตามเป้าหมาย กับแนวทางการพัฒนาระบบประกันของมหาวิทยาลัย

The thesis entitled The results of the study revealed as follows: 1) From the study of the guidelines for the development of quality assurance in education by using Sãrãnîyadhammaof Mahamakut Buddhist university, it was found that the attitudes of administrators, lecturers, and officers towards the development of quality assurance in education, overall, were at a high level (() = 4.59, S.D. = 0.218). When considering in each aspect, Mettãvacîkamma had the highest average of attitude (() = 4.66, S.D. = 0.356).         The second highest average of attitude was Sîlasãmaññatã (() = 4.63, S.D. = 0.320). The third highest average of attitude was Mettãmanokamma (() = 4.63, S.D. = 0.364). Followed by Mettãkãyakamma (() = 4.58, S.D. = 0.311). The least average of attitude was Sãdhãranabhogitã(() = 4.63, S.D. = 0.409).The results showed that administrators, lecturers, and officers had the ideas in the same direction of using Sãrãnîyadhamma as the guidelines for the development of quality assurance in education of the university to be better. This also showed that quality assurance in education played an important role in developing the quality of education and that there were no statistically significant differences. 2) The results of the in-depth interview with key informants about the guidelines for the development of quality assurance in education by using Sãrãnîyadhammaof Mahamakut Buddhist university found that the application of Sãrãnîyadhammain performing duties and administration was to create unity, reconciliation, loving-kindness, and goodwill to one another by helping each other, giving advice on good things, adhering to morals in accordance with the good tradition and culture.The achievement at the enterprise level was consistent with the goals and guidelines for the development of the university's assurance system. 

 

The thesis entitled The results of the study revealed as follows: 1) From the study of the guidelines for the development of quality assurance in education by using Sãrãnîyadhammaof Mahamakut Buddhist university, it was found that the attitudes of administrators, lecturers, and officers towards the development of quality assurance in education, overall, were at a high level (() = 4.59, S.D. = 0.218). When considering in each aspect, Mettãvacîkamma had the highest average of attitude (() = 4.66, S.D. = 0.356).         The second highest average of attitude was Sîlasãmaññatã (() = 4.63, S.D. = 0.320). The third highest average of attitude was Mettãmanokamma (() = 4.63, S.D. = 0.364). Followed by Mettãkãyakamma (() = 4.58, S.D. = 0.311). The least average of attitude was Sãdhãranabhogitã(() = 4.63, S.D. = 0.409).The results showed that administrators, lecturers, and officers had the ideas in the same direction of using Sãrãnîyadhamma as the guidelines for the development of quality assurance in education of the university to be better. This also showed that quality assurance in education played an important role in developing the quality of education and that there were no statistically significant differences. 2) The results of the in-depth interview with key informants about the guidelines for the development of quality assurance in education by using Sãrãnîyadhammaof Mahamakut Buddhist university found that the application of Sãrãnîyadhammain performing duties and administration was to create unity, reconciliation, loving-kindness, and goodwill to one another by helping each other, giving advice on good things, adhering to morals in accordance with the good tradition and culture.The achievement at the enterprise level was consistent with the goals and guidelines for the development of the university's assurance system. 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.