การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การสอนสังคมศึกษาแบบมีส่วนร่วม ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนพระปริยัติธรรมวัดมหาสวัสดิ์วิทยา จังหวัดนครปฐม

วีรพงศ์ พิชัยเสนาณรงค์, ผศ.ดร.ชวาล ศิริวัฒน์, ผศ.ดร.นิเวศน์ วงศ์สุวรรณ

Abstract


การวิจัยเรื่องนี้ ผลการวิจัยพบว่า การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การสอนสังคมศึกษาแบบมีส่วนร่วม ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนพระปริยัติธรรมวัดมหาสวัสดิ์วิทยา จังหวัดนครปฐม มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่ดีขึ้น คือคะแนนผลผลสัมฤทธิ์ก่อนเรียนของนักเรียนมีค่าเฉลี่ย () = 13.87 คะแนนผลผลสัมฤทธิ์หลังเรียน () = 19.65 และมีค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานก่อนเรียน (S.D.) = 2.54 หลังเรียน (S.D.) = 2.39 ค่าความต่างเฉลี่ยเท่ากับ 1.28 ส่วนค่าสถิติทดสอบ t มีค่าเท่ากับ 25.049 สรุปผลพบว่าคะแนนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และระดับพึงพอใจของการวิจัยเรื่อง การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การสอนสังคมศึกษาแบบมีส่วนร่วม ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนพระปริยัติธรรมวัดมหาสวัสดิ์วิทยา จังหวัดนครปฐม ในภาพรวมอยู่ในระดับ “มาก”

The thesis entitled from the study of the development of achievement of the participatory teaching on social studies of the 1st year secondary school students of Phrapariyattidhamma Watmahasawat Witthaya school, Nakhon Pathom province, it was found that the students have a better achievement, by which the achievement before learning of students has the average () equal to 13.87, with a standard deviation of 2.55. While the achievement after learning has the average () equal to 19.65, with a standard deviation of 2.39. The average difference is equal to 1.28. The t-test statistics are equal to 25.049. In conclusion, it is found that after learning has a higher score than before learning with a statistically significant difference at 0.05 level and the satisfaction level of the research on the development of the achievement of the participatory teaching on social studies of the 1st year secondary school students of Phrapariyattidhamma Watmahasawat Witthaya school, Nakhon Pathom province, overall found to be at a high level.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.