การจัดการเรียนการสอนวิชาพระพุทธศาสนาโรงเรียนประถมศึกษา ในอำเภออุ้มผาง จังหวัดตาก

พระครู ปิยธรรมบัณฑิต (ปิยศักดิ์ พีรมณีว, รศ.ดร.สมชัย ศรีนอก, ผศ.ดร.นิเวศน์ วงศ์สุวรรณ

Abstract


งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์มีดั้งนี้ 1) เพื่อศึกษาการจัดการเรียนการสอนวิชาพระพุทธศาสนา โรงเรียนประถมศึกษา ในอำเภออุ้มผาง จังหวัดตาก 2) เพื่อศึกษาแนวทางการจัดการเรียนการสอนวิชาพระพุทธศาสนา โรงเรียนประถมศึกษา ในอำเภออุ้มผาง จังหวัดตาก 3) เพื่อศึกษาปัญหาและอุปสรรคการจัดการเรียนการสอนวิชาพระพุทธศาสนา โรงเรียนประถมศึกษา  ในอำเภออุ้มผาง จังหวัดตาก

          ผลการวิจัยมีดังนี้

          ด้านกระบวนการเรียนรู้โดยรวมอยู่ในระดับมากมีค่าเฉลี่ย 3.81 เมื่อพิจารณาในแต่ละประเด็นพบว่านักเรียนมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมากทุกข้อ โดยประเด็นที่มีความคิดเห็นสูงสุดคือการวางแผนจัดเตรียมอาคารสถานที่ให้เกิดประโยชน์แก่การเรียนการสอนวิชาพระพุทธศาสนา มีค่าเฉลี่ย 3.92 รองลงมาคือ การปรับปรุงสภาพแวดล้อมในโรงเรียนให้สะอาด เป็นระเบียบสวยงาม สร้างความสดชื่นเบิกบานให้กับผู้เรียน ค่าเฉลี่ย 3.91 และมีความคิดเห็นต่ำสุด คือการจัดดำเนินการสนับสนุนงบประมาณห้องประกอบการเรียนการสอนวิชาพระพุทธศาสนาค่าเฉลี่ย 3.73

This research were the following objectives: 1) To study the learning  and teaching management of Buddhism subject primary school in Umphang District, Tak Province, 2) To study the guidelines for the learning and teaching of Buddhism primary school in Umphang District, Tak Province, and 3) To study the problems and obstacles in the learning and teaching of Buddhism primary school in Umphang District, Tak Province.

          The research results were as follows;

          The overall learning process was at a high level with an average value
( = 3.81). When considering by each issue, it was found that the students had high level of opinions in every item. The highest point of view was the planning of the building preparation for the benefit of the learning and teaching of Buddhism subject with an average of 3.92, then followed by the improvement of the school environment to be clean. Orderly, beautiful refreshing the students with a mean of 3.91 and the lowest opinion was to arrange the budget support for the learning and teaching room in Buddhism subject with an average of 3.73.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.