การรับรู้ของเยาวชนที่มีต่อโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์กรณีศึกษา อำเภอพระนครศรีอยุธยา จังหวัดพระนครศรีอยุธยา The perception of youth toward alcohol advertising: A case study of Phranakhon Si Ayutthaya District, Phranakhon Si Ayutthaya Province

Ittithep Leenawarat

Abstract


การวิจัยเรื่อง “การรับรู้ของเยาวชนที่มีต่อโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์กรณีศึกษาอำเภอพระนครศรีอยุธยา จังหวัดพระนครศรีอยุธยา” ในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความแตกต่างทางลักษณะประชากรศาสตร์ของเยาวชนที่มีผลต่อการโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ และเพื่อศึกษาการรับรู้ของเยาวชนที่มีต่อโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ ประชากร คือ เยาวชนในอำเภอพระนครศรีอยุธยา ระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น จำนวน 26,963 คน การเลือกกลุ่มตัวอย่าง 400 คน โดยใช้วิธีการเลือกแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้เก็บข้อมูล คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสถิติทดสอบที และค่าความแปรปรวนทางเดียว ใช้นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผลการวิจัยพบว่า 1) การรับรู้ของเยาวชนเกี่ยวกับโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์อยู่ในระดับปานกลางในทุกด้าน แต่พบว่าโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ทำให้รู้จักยี่ห้อของสินค้าเพิ่มมากขึ้น อยู่ในระดับมาก 2) ลักษณะประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกันของเยาวชนมีผลต่อการรับรู้โฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ที่แตกต่างกันดังนี้ 2.1) เพศ มีผลกับ 4 ตัวแปร คือ ชื่นชอบสินค้า, อยากซื้อสินค้า, ประทับใจโฆษณา และอยากทดลองดื่ม 2.2) อายุ มีผลกับ 7 ตัวแปร คือ รู้จักสินค้าเพิ่มมากขึ้น, ชื่นชอบสินค้า, อยากซื้อสินค้า, ประทับใจโฆษณา, ช่วยเหลือสังคม, เตือนภัยจากการดื่มสุรา และอยากทดลองดื่ม 2.3) ระดับการศึกษา มีผลกับ 9 ตัวแปร คือรู้จักสินค้าเพิ่มขึ้น, ชื่นชอบสินค้า, อยากซื้อสินค้า, ประทับใจโฆษณา,ความมีระดับหรูหรา, ความตื่นเต้นท้าทาย, การสนับสนุนกีฬาหรือคอนเสิร์ต, ช่วยเหลือสังคม และไม่ได้กระตุ้นให้เกิดปัญหาสังคม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05

Research "The perception of youth toward alcohol advertising: A case study of Phranakhon Si Ayutthaya District, Phranakhon Si Ayutthaya Province” This is aimed to study the differences in demographic characteristics of youth to influence the advertising of alcoholic beverages and to study the perception of youth toward the advertising of alcoholic drinks. The population was 26,963 youths in Phranakhon Si Ayutthaya at Secondary Level. The samplings were collected 400 people by using means of selecting multi-stage sampling. The questionnaire was our survey method. The data were analyzed by frequency distribution, percentage, mean, standard deviation, statistical t- tests andone-way ANOVA at statistically significant 0.05 levels. The results demonstrated that: 1) The perception of the youth about the advertising of alcoholic drinks are moderate in all aspects, however; it found that alcohol ads make them know brand of products are increasing at a high level. 2) There were different demographic characteristics of youth affect the recognition of alcohol advertising as 2.1) Gender showed the 4 variables such as product admiration, product demand, advertising impression and want to try. 2.2) Age showed the 7 variables as known product widely, product admiration, product demand, advertising impression, social assistance, be aware of drinking alcohol and want to try. 2.3) Educational Level showed the 9 variables like known product widely, product admiration, product demand, advertising impression, high level of luxury, excitement and challenge, support for sports or concerts, social assistance and do not encourage the social problems using statistically significant level at 0.05.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.