ภาพลักษณ์ก๋วยเตี๋ยวเรือในคลองรังสิตประยูรศักดิ์

มะลิวรรณ ช่องงามและคณะ

Abstract


บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลที่ส่งผลต่อภาพลักษณ์ก๋วยเตี๋ยวเรือคลองรังสิตประยูรศักดิ์ 2) ศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคก๋วยเตี๋ยวเรือในคลองรังสิตประยูรศักดิ์3.เพื่อศึกษาภาพลักษณ์ของผู้บริโภคก๋วยเตี๋ยวเรือในคลองรังสิตประยูรศักดิ์ ซึ่งปัจจัยส่วนบุคคลประกอบด้วย เพศ อายุ ระดับการศึกษา  พฤติกรรมของผู้บริโภคประกอบด้วยจำนวนครั้งที่ท่านเคยไปทานก๋วยเตี๋ยวเรือรังสิต สาเหตุที่เลือกทานก๋วยเตี๋ยวเรือรังสิต ร้านก๋วยเตี๋ยวเรือที่ท่านไปทานบ่อยที่สุด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ ผู้บริโภคร้านก๋วยเตี๋ยวเรือรังสิต บริเวณริมคลองรังสิต ประยูรศักดิ์จำนวน 400 คน สุ่มตัวอย่างแบบสะดวก ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือ ในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ความแตกต่างใช้สถิติค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว

            ผลการวิจัยพบว่า นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมีอายุระหว่าง 25 ปี มีระดับการศึกษาปริญญาตรี มีพฤติกรรมบริโภคก๋วยเตี๋ยวเรือมากกว่า 3 ครั้ง สาเหตุที่เลือกทานก๋วยเตี๋ยวเรือเพื่อลดความหิว ร้านก๋วยเตี๋ยวเรือที่ไปทานบ่อยที่สุดคือ ร้านก๋วยเตี๋ยวเรือเมืองปทุม ผลการทดสอบสมมุติฐาน พบว่าเพศและอายุส่งผลต่อภาพลักษณ์ก๋วยเตี๋ยวเรือในคลองรังสิตประยูรศักดิ์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติ.05 ด้านที่ไม่แตกต่างกัน คือด้านรสชาติอาหารระดับการศึกษา ด้านสถานที่ ด้านพนักงานให้บริการ ด้านบรรจุภัณฑ์ ด้านรสชาติอาหาร ไม่แตกต่างกัน ในด้านราคาพบว่าแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ.05

 คำสำคัญ: ปัจจัยส่วนบุคคล, ภาพลักษณ์ก๋วยเตี๋ยว, พฤติกรรมผู้บริโภค

 

ABSTRACT

This research aims to 1)Study personal factors that affect the image of KlongRangsitPrayoonsak Boat Noodle 2) Study consumer behavior of boat noodles in KlongRangsitPrayoonsak 3) To study the image of the boat noodle consumers in KlongRangsitPrayoonsakwhich personal factors consist of gender, age, education level, consumer behavior consists of number of times that they had visited RangsitBoat Noodles, the reason for choosing to eat Rangsit Boat Noodles, the Boat Noodle shop that most often went  to eat . The sample group used in this research were 400 consumers of Rangsit Boat Noodle at the RangsitPrayoonsak canal area.

Convenient sampling methodand used questionnaires as a tool to collect data.The statistics used for data analysiswere percentage, mean, standard deviation, analysis of differences using t-statistics and one-way analysis of variance.

            The research found thatmost tourists were female, aged between 25 years, got bachelor's degree, the consumption of the boat noodlescame to eat more than 3 times , the reason for choosing to eat boat noodles was ‘they were hungry’, the most popular noodle was MueangPathum Noodle Shop.

The results of the hypothesis testing showed that gender and age had a significant effect on the image of the boat noodles in KhlongRangsitPrayoonsak, with statistical significance of .05. ,  about the food taste, level of education , place of service ,personnel ,the packaging ,food taste not different in terms of price, it was found that they were different wiith statistical significance of .05

 Keywords:Personal factors, Image of the boat noodle, Consumer behavior


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.