การเสริมสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูโรงเรียนการกุศลของวัดในพระพุทธศาสนา จังหวัดลำปาง

Phramaha Uthen Phosriprasert, Nat Rattanasirinichakun

Abstract


บทคัดย่อ

          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความต้องการจำเป็น และ 2) ศึกษาแนวทางในการเสริมสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูโรงเรียนการกุศลของวัดในพระพุทธศาสนาจังหวัดลำปาง วิธีดำเนินการวิจัยมี 2 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาความต้องการจำเป็นในการเสริมสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 148 รูป/คน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธี Priority Needs Index (PNI) แบบปรับปรุง และการวิเคราะห์เนื้อหา 2) การศึกษาแนวทางในการเสริมสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูโรงเรียนการกุศลของวัดในพระพุทธศาสนาจังหวัดลำปาง โดยการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 8 รูป/คน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหา

         ผลการวิจัย พบว่า 1) ผลการศึกษาความต้องการจำเป็นในการเสริมสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู พบว่า ครูมีความต้องการจำเป็นในการเสริมสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานโดยเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย ดังนี้ (1) สภาพแวดล้อมในการปฏิบัติงาน (2) การสร้างขวัญกำลังใจ (3) การพัฒนาบุคลากร (4) วัฒนธรรมองค์การ (5) การนิเทศการศึกษา (6) การประเมินผลการปฏิบัติงาน และ (7) การตั้งเป้าหมายในวิชาชีพ และ 2) ผลการศึกษาแนวทางในการเสริมสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู พบว่า (1) ด้านสภาพแวดล้อม ควรจัดหาวัสดุอุปกรณ์ช่วยในการปฏิบัติงาน มีระบบเทคโนโลยีที่ทันสมัย ควรปรับปรุงห้องพักครูให้อยู่ในสภาพดี (2) ด้านการสร้างขวัญกำลังใจ ผู้บริหารควรจัดให้มีการให้โบนัส และการสร้างความมั่นใจในการเป็นครูเอกชน (3) ด้านการพัฒนาบุคลากร ควรมีการวางแผนการพัฒนาครู สนับสนุนงบประมาณในการพัฒนาครู จัดให้มีการอบรม สัมมนา เปิดโอกาสให้มีส่วนร่วมในการพัฒนา และสร้างจิตสำนึกให้ตระหนักในภาระงานของตน

 

Abstract

           The purposes of this research are for 1) study the need assessment 2) study the ways of motivational enhancement to work performance of teachers in the charity school of Buddhist temples, Lampang province. The processes on this study have two steps: 1) study the need assessment of motivational enhancement to work performance of teachers with sampling 148 persons to analyze contexts by using the improvement of Priority Needs Index (PIN) 2) study on the ways of motivational enhancement to work performance of teachers by interviewing the eight experts and analyzing by using the content analysis method.

            The research found that : 1) The results of study need assessment of motivational enhancement to work performance of teachers. Sorted from highest to lowest as follows: (1) working environment (2) morale (3) Personnel development (4) culture of organizations (5) educational supervision (6) performance evaluation, and (7) career goal setting and 2) The results of study on the ways of motivational enhancement to work performance of teachers found that (1) good working environment; modern technology of media, system, and equipment with comfortable teachers' room (2) an incentive/bonus with welfare to ensure for being the public school teachers (3) set an enough budget on planning for teachers' development; trainings, seminars, and open opportunities for participating on the development with the good consciousness on their own duties


Keywords


Motivational Enhancement Work Performance of Teachers

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.