การศึกษาการบริหารงานบุคคลโรงเรียนขนาดเล็กแบบควบรวม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาลำปาง เขต 3

Thanita Promma, Duangporn Oonjitt, Somchai Boonsiribhasuch

Abstract


บทคัดย่อ

        การวิจัยนี้ เพื่อศึกษาสภาพปัจจุบัน สภาพที่พึงประสงค์ และแนวทางการบริหารงานบุคคลในโรงเรียนขนาดเล็กแบบควบรวม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาลำปาง เขต 3 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ โรงเรียนขนาดเล็กแบบควบรวม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาลำปาง เขต 3 ปีการศึกษา 2563  จำนวน 7 แห่ง  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า

        1) การบริหารงานบุคคลในโรงเรียนขนาดเล็กแบบควบรวม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาลำปาง เขต 3 โดยรวมมีสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ในการดำเนินงานเป็นไปในลักษณะทิศทางเดียวกันอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านเรียงตามค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย ด้านการวางแผนอัตรากำลัง มีสภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมา ได้แก่ ด้านการพัฒนาบุคลากร ด้านการสรรหาบุคลากร และด้านการธำรงรักษาบุคลากร ตามลำดับ

         2) สำหรับแนวทางการบริหารงานบุคคลโรงเรียนขนาดเล็กแบบควบรวม ประกอบด้วย 17 แนวทาง โดยการวางแผนอัตรากำลัง มี 4 แนวทาง การสรรหาบุคลากร มี 5 แนวทาง การพัฒนาบุคลากร มี 4 แนวทาง และการธำรงรักษาบุคลากร มี 4 แนวทาง ดังนี้ โรงเรียนควรดำเนินการวางแผนกำหนดอัตรากำลังให้สอดคล้องกับความต้องการของโรงเรียน โดยมีการวิเคราะห์ปริมาณงาน และสำรวจอัตราบุคลากรโรงเรียนที่ขาดแคลน การจัดหาครูให้ครบห้องเรียนในแต่ละชั้น สรรหาครูสาขาวิชาที่โรงเรียนมีความต้องการจำเป็น และให้ครบกลุ่มสาระการเรียนรู้ และตามภารกิจของโรงเรียน การจัดภาระงานสอนของครูให้ตรงตามสาขาวิชาเอก ความสามารถและความถนัด การส่งเสริมให้ครูมีการพัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่อง สม่ำเสมอ และจัดให้บุคลากรได้รับการพัฒนาความรู้ ความสามารถตามบริบทความต้องการของโรงเรียน การเสริมสร้างขวัญและกำลังใจให้บุคลากรตามวาระโอกาสต่าง ๆ อย่างเหมาะสม สร้างความเท่าเทียมในการบริหารงานบุคคลโรงเรียนควบรวม และเสริมสร้างความเป็นกัลยาณมิตร ซึ่งจะส่งผลดีต่อการปฏิบัติหน้าที่ในการพัฒนาคุณภาพสถานศึกษาและการศึกษาของผู้เรียน

 

 Abstract

          This research aimed to examine the current and desirable states of approaches to personnel administration in the merging  of small-sized primary schools under the Lampang Primary Educational Service Area Office Region 3. The sample of this research was 7 merging of small-sized primary schools under the Lampang Primary Educational Service Area Office Region 3, the academic Year 2020. The research instrument was a questionnaire, a 5-level estimation scale—the statistics used for data analysis, namely frequency, percentage, mean and standard deviation.The research results showed that.  

            1)  The overall current and desirable states of personnel administration in merging of small-sized primary schools under the Lampang Primary Educational Service Area Office Region 3 were at a high level. In this study, consider four areas of personnel administration, sorted by the average ranging from the highest to the lowest. Human resources planning has the highest standard of the current and desirable state, followed by training and development, recruitment and personnel retention, respectively.

            2) The personnel administration approaches for merging of small-sized primary schools consist of 17 approaches, which consist of 4 approaches to human resources planning, 5 approaches to recruiting, 4 approaches to personnel development, and 4 approaches to personnel retention. Schools should proceed the human resources planning by following the needs of each school by analysing the workload and surveying the shortage of school personnel, then providing teachers for each classroom by recruiting teachers in the field of study that the school has necessary needs and inclusively covering in all subject. Furthermore, aligning the teacher's teaching workload according to the major of study and mastery, encouraging teachers to have progressed in self-improvement regularly and arranging personnel to have access to knowledge development in the context of school needs, enhancing the morale of personnel on various occasions appropriately, encouraging equality in personnel administration and strengthen the relationship in all these merging small-sized primary schools will have a positive effect on improving the quality of the school and the education of the learners.


Keywords


Personnel administration, merging of I small-sized primary schools.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.