การพัฒนาทักษะการฟังและทักษะการพูดภาษาจีน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โดยใช้กิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร CLT ร่วมกับการเรียนแบบร่วมมือเทคนิค STAD

Korakot Chaweewonchon, Parinya Thongsorn, Panpetch Romsye

Abstract


บทคัดย่อ

            บทความนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาทักษะการฟังภาษาจีนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ก่อนและหลังจากได้รับการจัดกิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร CLT ร่วมกับการเรียนแบบร่วมมือเทคนิค STAD 2) เพื่อศึกษาทักษะการพูดภาษาจีนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ก่อนและหลังจากได้รับการจัดกิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร CLT ร่วมกับการเรียนแบบร่วมมือเทคนิค STAD และ 3) เพื่อศึกษาเจตคติของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ต่อการจัดกิจกรรมการสอนเพื่อการสื่อสาร CLT ร่วมกับการเรียนแบบร่วมมือเทคนิค STAD ประชากร คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จากโรงเรียนหนองรีมงคลสุขสวัสดิ์ อำเภอเมือง จังหวัดชลบุรี จำนวน 2 ห้อง รวม 59 คน ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 กลุ่มตัวอย่าง เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 ของโรงเรียนหนองรีมงคลสุขสวัสดิ์ อำเภอเมือง จังหวัดชลบุรี เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้กิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร CLT ร่วมกับการเรียนแบบร่วมมือเทคนิค STAD แบบประเมินทักษะการฟังภาษาจีน เป็นปรนัย 4 ตัวเลือก จำนวน 20 ข้อ โดยเป็นการฟังจากเจ้าของภาษาผ่านห้องปฏิบัติการคอมพิวเตอร์ แบบประเมินทักษะการพูดภาษาจีน เป็นแบบทดสอบปฏิบัติการพูด โดยเป็นการพูดสนทนาโต้ตอบ จำนวน 1 ข้อ และแบบวัดเจตคติของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดกิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร CLT ร่วมกับการเรียนแบบร่วมมือเทคนิค STAD สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบค่า t-test แบบ Dependent sample

          ผลการวิจัย พบว่า 1) นักเรียนมีทักษะการฟังภาษาจีน หลังได้รับการจัดกิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร CLT ร่วมกับการเรียนแบบร่วมมือเทคนิค STAD สูงขึ้นกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) นักเรียนมีทักษะการพูดภาษาจีน หลังได้รับการจัดกิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร CLT ร่วมกับการเรียนแบบร่วมมือเทคนิค STAD สูงขึ้นกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) เจตคติของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดกิจกรรมการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร CLT ร่วมกับการเรียนแบบร่วมมือเทคนิค STAD ในภาพรวม อยู่ในระดับดีมาก (= 4.69)

 

Abstract

          The purposes of this article were 1) to study Chinese listening skills of Mathayomsuksa 1 students before and after receiving CLT communication language teaching activities together with STAD cooperative learning technique 2) to study speaking skills of Mathayom 1 students before and after receiving CLT communication language teaching activities together with STAD cooperative learning techniques and 3) to study attitudes of Mathayomsuksa 1 students towards teaching activities for CLT communication together with STAD cooperative learning techniques. The population is Mathayomsuksa 1 students from Nongreemongkolsuksawat School, Muang District, Chonburi Province, totaling 59 students who are studying in the second semester of the academic year 2021, the sample group is a Mathayom 1/1 student in the second semester of the academic year 2021 of Nongreesongkolsuksawat School, Muang District, Chonburi Province. The tools used were the learning management plan using CLT communication language teaching activities together with STAD cooperative learning, a 4-multiple-choice Chinese listening skills assessment choose 20 items as listening to native speakers through a computer lab. Chinese speaking skills assessment it's a speaking practice test it consisted of 1 item of interactive conversation and an attitude scale of Mathayomsuksa 1 students towards teaching language activities for communication CLT together with STAD cooperative learning. The statistics used for data analysis were mean standard deviation and test statistics Dependent sample t-test.

          The results of the research found that 1) the students had Chinese listening skills after receiving the CLT communication language teaching activities together with the STAD cooperative learning technique, it was higher than before. 2) The students had Chinese speaking skills after receiving the CLT communication language teaching activities together with the STAD cooperative learning technique, it was higher than before. statistically significant at the .05 level and 3) Overall, the attitudes of Mathayomsuksa 1 students towards the CLT communication language teaching activities together with STAD cooperative learning techniques were at a very good level (= 4.69).


Keywords


Listening skills, Speaking skills, (CLT) Communication Language Teaching, STAD Cooperative Learning

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.