การสอนสังคมศึกษาเพื่อความยั่งยืนของสังคม

พระครุ สังฆรักษ์เอกพันธ์ วรธมฺมญฺญู, พระปรัชญา ชยวุฑฺโฒ, Nhoung Chhoun

Abstract


การศึกษาเป็นเครื่องมือในการพัฒนาประเทศ ซึ่งการพัฒนาที่ยั่งยืนก็คงจะต้องใช้การศึกษาเป็นกลไกสำคัญในการพัฒนา การจะมีแนวทางเทคนิคหรือนโยบายอย่างไรในการขับเคลื่อนกลไกดังกล่าวให้ประเทศเดินไปข้างหน้าสู่ความเป็นประเทศพัฒนานั้น ขึ้นอยู่กับการวิจัยที่จะต้องแสวงหาหนทางให้การขับเคลื่อนกลไก คือ การจัดการศึกษาให้เป็นรูปธรรมมากที่สุด ซึ่งการศึกษาก็คือ กระบวนการที่เป็นระบบที่ทำให้เด็กหรือผู้ใหญ่สามารถได้รับความรู้ ประสบการณ์ ทักษะ และทัศนคติที่ดี เพื่อสร้างตัวเองให้เป็นผู้มีอารยธรรม ได้รับการกล่อมเกลาจิตใจ มีวัฒนธรรม และเป็นผู้รู้ในการสร้างสังคมให้เป็นสังคมที่ยั่งยืนต่อไป ไม่ว่าจะเป็นเด็กหรือผู้ใหญ่ ก็จะต้องเป็นผู้ที่ได้รับการศึกษาอย่างเท่าเทียมกันทั้งสิ้น การศึกษาที่ยั่งยืนจึงเป็นการจัดกระบวนการถ่ายทอดทัศนคติที่ดีให้กับคนในสังคม ทุกคน ทุกระดับทุกวัย

Education is a tool for the development of the country. For sustainable development, education is an important engine of development. How can there be a method, technique or policy to drive such a mechanism for the country to move forward into being a developed country? It depends on the research that will have to find ways to drive the mechanism to make education as possible as possible. Which education is A systematic process through which a child or an adult can acquire knowledge, experience, skills, and positive attitudes, to establish himself as a civilized person They are mentally honed, culturally and knowledgeable in building a sustainable society. Whether it is a child or an adult It must be a person who has been educated all equally. Sustainable education is the process of transferring positive attitudes to people in all societies of all levels and ages.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.