การพัฒนาภาวะผู้นำสถานศึกษาเชิงพุทธในยุคชีวิตวิถีใหม่

พระครู สุจิตตานันท์ หิตจิตฺโต (ทินโพธิ์

Abstract


บทความนี้มีวัตถุประสงค์ศึกษาแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารสถานศึกษาจากแนวคิดของหลักภาวะผู้นำกับหลักพุทธธรรมพบว่า แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารสถานศึกษาจากแนวคิดของนักวิชาการ พบว่า 1) ภาวะผู้นำต้องพัฒนาตน 2) มีวิสัยทัศน์กว้างไกล 3)ภาวะผู้นำตามสถานการณ์การเปลี่ยนแปลงยุคชีวิตวิถีใหม่ (new  normal in situations) 4) ภาวะผู้นำสามารถนำนวัตกรรม และเทคโนโลยี มาใช้ได้ดี แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารสถานศึกษาโดยบูรณาการกับหลักพุทธธรรม พบว่า การสร้างภาวะผู้นำต้องมีคุณลักษณะ 1) มีปัญญามองการไกล 2) ปรับเปลี่ยนการจัดการเรียนการสอนในระบบออนไลน์ 3) มีมนุษยสัมพันธ์ดีมีคุณลักษณะภาวะผู้นำตามหลักพรหมวิหาร 4

This article aims to study the guidelines for leadership development of school administrators from the concepts of leadership and Buddhism found that. 1) Guidelines for leadership development of school administrators from academics' concepts 1) Leadership needs to develop himself. 2) Have wide vision. 3) Leadership in accordance with new normal in situations. 4) Leadership was able to apply innovation and technology. 2) The approach to leadership development of school administrators by integrating with the principles of Buddhism. It found that creating leadership must have the following characteristics: 1) Have intelligence, look at the distance 2) Change the teaching and learning in the online system. 3) Good human relations and have leadership characteristics according to Brahmavihara IV


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.