A DEVELOPMENT OF THE THAI LANGUAGE SUPPLEMENTARY SKILL DRILLS ON TYPE AND FUNCTION OF WORDS FOR MATHAYOMSUKSA 1
Abstract
The purposes of this research were 1) to develop the Thai language supplementary skill drill on Type and Function of Words for Mathayomsuksa 1 students to earn an efficiency accordingly to the criterion of 80/80 2) to compare student’s learning achievement on Type and Function of Words, prior and post learning with the Supplementary Skill Drills. 3) to find out the students’ satisfaction with learning through the Supplementary Skill Drills. The sample was 25 Mathayomsuksa 1 students studying in the first semester of the academic year 2020 at Yupparaj Wittayalai School, Muang District, Chiangmai Province. Instruments in the study consisted of learning management plans, Supplementary Skill Drills, achievement test and satisfaction questionnaire. Statistics used in analyzing data were mean, percentage, Standard Deviation, and t-test.
The results of the study were as follows:
The Thai language supplementary skill drill on Type and Function of Words for Mathayomsuksa 1 students had an efficiency of 84.47/88.93, which was responding with 80/80 provided criteria. The students who learned by using the Thai language supplementary skill drill on Type and Function of Words with the different ending consonants had higher scores of posttest than pretest at .05 level of significance. The students who learned by using Thai language supplementary skill drill on Type and Function of Words were satisfied with their learning at a high level.
Full Text:
PDFReferences
กรมวิชาการ กระทรวงศึกษาธิการ. ตัวชี้วัดและสาระการเรียนรู้แกนกลาง กลุ่มสาระการ เรียนรู้ภาษาไทยตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์องค์การรับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์ (ร.ส.พ.), 2551.
กระทรวงศึกษาธิการ. หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด, 2551.
กุหลาบ บุญเทียน. การพัฒนาแบบฝึกเสริมทักษะภาษาไทย เรื่อง ชนิดและหน้าที่ของคำ กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดบุยายใบ. สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปราจีนบุรี เขต 1, 2554.
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บันทึกการเสด็จพระราชดำเนิน พระราชทานกระแสพระราชดำริ เรื่อง ปัญหาการใช้คำไทย. กรุงเทพมหานคร : ชุมนุมภาษาไทย คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542.
ณรงค์ฤทธิ์ ศักดาณรงค์. พยางค์. กรุงเทพมหานคร : ไทยวัฒนาพานิช, 2551.
ปราณี พันธ์ชัย. การใช้แบบฝึกเสริมทักษะภาษาไทย ชุด ขีดเขียนเรียนคำไทย กลุ่มสาระการ เรียนรู้ภาษาไทย สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนบ้านซำตะเคียน (ลูกเสือชาวบ้านสมุทรปราการอุปถัมภ์). สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา พิษณุโลก เขต 2. (2556).
ผจงจิต เถินมงคล. การพัฒนาแบบฝึกเสริมทักษะภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียน วัดประชาระบือธรรม. สำนักงานเขตดุสิต กรุงเทพมหานคร. 2557.
เพ็ญศรี วามะชาติ. การจัดกิจกรรมการเรียนรู้วิชาภาษาไทยโดยใช้แบบฝึกทักษะ หลัก ภาษาไทย เรื่อง ชนิดของคำ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนฤทธิยะวรรณาลัย. สำนักงานเขตสายไหม กรุงเทพมหานคร. 2555.
วลัยพร ลือเลิศธรรม. การใช้แบบฝึกเสริมทักษะภาษาไทย เรื่อง ชนิดของคำ สำหรับนักเรียนชั้น ประถมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย โรงเรียนบ้านสุไหงโก-ลก. สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานราธิวาส เขต 2. (2555).
วารุณี กลิ่นอุบล. การใช้แบบฝึกเสริมทักษะภาษาไทย เรื่อง การแต่งประโยคเพื่อการสื่อสารของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนวิชูทิศ สำนักงานเขตดินแดง. กรุงเทพมหานคร, (2557).
สุนันทา สุนทรประเสริฐ. การสร้างสื่อการสอนและนวัตกรรมการเรียนรู้สู่การพัฒนาผู้เรียน. ราชบุรี : ธรรมรักษ์การพิมพ์, 2553.
Refbacks
- There are currently no refbacks.